آمریکایی که من شناختم

دیده ها و شنیده های من از سرزمین فرصتهای طلایی

آمریکایی که من شناختم

دیده ها و شنیده های من از سرزمین فرصتهای طلایی

کشاورزی در آمریکا (قسمت دوم)

سلام

دوست عزیزی بنام مهدی در قسمت نظرات به من اطلاع دادند که وبلاگ یک ایرانی در آمریکا قبلا توسط آقایی بنام محمد رضا اعلم ایجاد شده. میخواستم اینجا هم پوزش بخوام و هم به اطلاع شما برسونم که نام این وبلاگ به آمریکایی که من شناختم تغییر یافت.

یادمه تو ایران که بودم یه سال پیاز گرون شد، سال بعد همه کشاورزها پیاز کاشتن، نتیجه این شد که سال بعد پیاز اینقدر ارزون شد که برای بعضی از کشاورزها حتی صرف نمیکرد پیاز رو از زمین در بیارن و سال دیگه کسی پیاز نکاشت و این مسئله تا چند سال ادامه داشت.

بطور کلی تو ایران کشاورز تا روزیکه محصولشو میخواد بفروشه با خریدار کاری نداره ولی اینجا تقریبا همه محصولات بنوعی پیش فروش شده هستند. یعنی فروشندگان بزرگ محصولات کشاورزی و کشاورزها قبل از اینکه هر کاری انجام بشه با هم قرارداد میبندن.

اینجا مرغوبیت خاک اندازه گیری میشه، یعنی یه شرکتی میاد مرغوبیت خاک مزرعه شما رو براتون اندازه گیری میکنه و بهتون میگه که مثلا اگر میخواین ذرت بکارین چقدر باید بکارین تا بتونین بیشترین محصول رو بردارین. از طرف دیگه مقدار کود و مواد کشنده حشرات و اینجور چیزها هم توسط گروههای دیگه تهیه میشه. کلیه این اطلاعات بصورت فایلهای کامپیوتری به دستگاهی که دونه میکاره داده میشه و دستگاه دونه ها رو به همون صورت مورد درخواست میکاره. 

یه روز رفتم و اون دستگاه رو از نزدیک دیدم، اول یه تیغه مثل عدد ۷ زمین رو میشکافه، بعدش یه دستگاهی دونه رو در عمق مشخص قرار میده و کود و مواد شیمیایی هم ریخته میشه و بعد هم یه تیغه دیگه خاک رو میبنده.

تا اینجا همه اطلاعاتی بود که مربوط به بخشهای دیگه شرکتمونه و من زیاد در موردنشون نمیدونم. اما اون قسمتی که من روش کار میکنم در مورد مدارهای الکترونیکی و برنامه های کامپیوتری و ایمولیتور ویندوزه. بیشتر تراکتورها و کمباین ها یه کنترلر و یه باس (مثل باس روی کامپیوتر دارن). به کمک کنترلر شما میتونید تراکتور رو بصورت کامل کنترل کنید.  از طرف دیگه همشون مجهز به جی-پی-اس هستن. یعنی سیگنالهای ماهواره رو میگیرن و میتونین با خطای کمتر از یک اینج (۲.۵ سانتی متر) موقعیت شما رو مشخص کنن. یه مانیتور ۱۴ اینچ تاچ اسکرین هم (که در واقع یه کامپیوتر کامله) هم تو تراکتور هست که به جی-پی-اس رسیور و به کنترلر متصله.

وقتی راننده تراکتور رو روشن میکنه، مانیتور تمام اطلاعات لازم رو به راننده میده. از روی سیگنال جی-پی-اس موقعیت رو مشخص میکنه و نقشه هوایی اون مزرعه رو روی صفحه مانیتور میاره و تراکتور در حال حرکت رو نشون میده (البته نقشه بصورت اف-لاین هست). مسیری که تراکتور باید بره (حالا ممکنه برای شخم زدن باشه، برای دانه کاشتن، برای برداشت محصول و یا منظور های دیگه) از قبل مشخص شده و وقتی که راننده تراکتور سیستم رو اتوماتیک بزاره، تراکتور خودش در مسیر از پیش تعیین شده حرکت میکنه و کار خودشو طبق برنامه انجام میده. رودخانه ها، تیرهای چراغ برق، مرز مزرعه به کامپیوتر تراکتور داده میشن و وقتی که تراکتور به یکی از اونها نزدیک میشه بوق میزنه و راننده رو مطلع میکنه که مثلا داری میری تو رودخونه و یا داری میخوری به تیر چراغ برق.

خلاصه اینکه بعضی اوقات شبیه این فیلمهای تخلیه ولی این واقعیت داره.

موفق باشید

امیر کاشانی.

نظرات 10 + ارسال نظر
عروسک (هدی) دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:36 ق.ظ http://sarzamine-sargardany.blogfa.com

سلام امیر اقا خوب هستین؟

خوشحلام کع با وبلاگ جدیدتون آشنا شدم

موفق باشید یا حق ...

شقایق دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:55 ب.ظ

سلام. در مورد رشته های هنری و گرافیک در امریکا اطلا عی دارین؟؟؟؟؟ و یا منبعی رو میشناسین ؟؟
معذرت می خوام اگر سوالم نسبت به موضوع وبلاگتون بی ربطه

طیبه چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 01:47 ق.ظ http://tnote.persianblog.com/

سلام . خیلی وقت بود منتظر بودم شما آبدیت کنید . راستی به نرگس جان هم سلام برسونید . می دونید من رشته ام کامپیوتر هستش . خیلی دوست دارم به کار تحقیقاتی انجام بدم که بعدا بشه در ابعاد گسترده گسترشش داد و به نوعی بشه در جامعه و صنعت ازش استفاده کرد . ولی هنوز راهشو پیدا نکردم . می دونم که کار سختیه ولی اگه افرادی پیدا بشن که براشون این موضوع مهم باشه . میشه روش کار کرد و برنامه ریزی دراز مدت انجام داد . ولی دریغ و افسوس..............

شیفت چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 07:48 ب.ظ http://mehdishift.com

راستش من همه وبلاگاتون رو هی سر می زنم بلکه به روز رسانی بشه که ظاهرا شما گرفتاری و نرگس خانوم هم ...
راستی می دونی چرا میوه های امریکا همه هم اندازه هستند و تقریبا همشون طعم همو می دن مثلا نمیشه پرتقال رو از نارنگی تشخیص داد

محمدرضا پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:36 ب.ظ http://یک ایرانی در آمریکا

وبلاگ قشنگی است. اسمش رو هم اگه دوست داری همون یک ایرانی در آمریکا بگذار. از نظر من که هیچ اشکالی نداره. ولی باید بیشتر بنویسی ها! کجای آمریکا هستی؟

مهدی سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:47 ق.ظ http://makhloot-e-tekrari.persianblog.com

سلام آقا امیر راستش وبلاگ خیلی جالبی دارید هرچند همونطور که خودتون گفتید به خوبی اون یکی وبلاگ نیست ولی به هر حال من میخواستم بگم که اگه براتون ممکنه در مورد خلق و خوی مردم آمریکا مطلب بنویسید یعنی بگید که آمریکایی ها به طور عمده چه خلقهای خوبی دارند و چه خلق های بدی و در کل از نظر اجتماعی چطورند؟ لطفا اگه در مورد این موضوع مطلب نوشتید حتما هم در مورد جنبه های خوبشون بنویسید هم در مورد جنبه های بد و قضاوتتون یک طرفه نباشه چون اینجا توی ایران نمیشه به اخباری که در مورد آمریکا گفته میشه اعتماد کرد اکثر اوقات ۱۸۰ درجه (بعضی وقتها هم بیشتر!!!) با واقعیات فاصله داره. برای شما و نرگس خانوم آرزوی موفقیت می کنم.

[ بدون نام ] یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 12:52 ق.ظ http://sanaie84.blogfa.com

سلام.اگه میشه لطف کن چند تا از ایمیل های اساتید یا دانشجویان خارج از کشور رو برای یه کار تحقیقاتی برام بفرست. ممنون.بابک نظری

سعید شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:47 ق.ظ http://www.zaminman.blogfa.com

سلام دوباره.
آقا امیر من هم یک کشاورز هستم و بیش از اونچه یک دانشجوی برق قدرت باشم یک کشاورز هستم و راه در آمدم از اونجاست ولی این چیزهای که شما گفتین هیچ کدوم در اینجا وجود نداره.من یک پیاز کار هستم والان نزدیک به 25 ساله که کارمون اینه.خوشحال میشم در امور کشاورزی از تجربییاتتون کمک بگیریم.
بی صبرانه منتظر پیام شما هستم.

از دیار نجف آباد سه‌شنبه 17 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:20 ق.ظ

امیرخان
توی این منطقه ای که زندگی میکنم(ایالت میزوری) تا بخواهید منطقه های کشاورزی و باغات میوه و ذرت وجود داره . وقتی مقایسه میکنم خنده ام میگیره که بقول ما نجف آبادیها رعیت(کشاورز) ایرونی کجا که فقط زور بازوشه و بیل و نهایتش چندتایی وسایل تکنولوژی امروزی و در مقابل رعیتهای اینور آب کجا که کمترین زمیندارش نه تنها به عمرش بیل به دست نگرفته بلکه فقط واسه ی یه سمپاشی، یه هواپیمای یه موتوره داره.

موفق و پیروز باشید ... درود و دو صد بدرود
ارادتمند حمید

pooneh سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:26 ق.ظ

salam .va arze khaste nabashid
mamnon am az babate etelaate ke gozashtid.
gharaz az mozahemat in ke bande reshteye tahsilim agricultur engineering in attitude of the managment of construction and rural development ...hastesh ke mikhastam dar morede bazare kare reshtam dar amrica bedonam chon ghasde raftan be amricaro daram goftam jolotar tahghigh konm mamnon misham agar komak be man bokonid.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد